Home »|

Camera senzorială – terapie de integrare senzorială

Camera senzorială – terapie de integrare senzorială

Cine poate beneficia de terapie de integrare senzorială?
Terapia de integrare senzorială se adresează copiilor care prezintă:
• Disfuncții de integrare senzorială
• Tulburări de spectru autist
• ADHD
• Sindrom Down
• Întârzieri în dezvoltare
• Afecțiuni neuromotorii
• Tulburări de limbaj
• Tulburări de învățare
• Deprivare/neglijență

Ce este integrarea senzorială?

Informaţiile pe care le primim din mediu sunt de natură senzorială: vizuale, auditive, gustative, tactile (de atingere), olfactive (mirosul), vestibulare (mișcarea), proprioceptive (poziţia corpului în spaţiu). Toate aceste informaţii ne permit să ne cunoaștem mai bine propriul corp, mediul în care trăim și să ne adaptăm optim la acesta.
Integrarea senzorială (concept utilizat pentru prima oară de A. Jean Ayres în anii 70) presupune organizarea sistemului nervos central astfel încât răspunsurile să fie corespunzătoare stimulării (interpretarea adecvată a situaţiilor și obţinerea unui răspuns corect la realitatea înconjurătoare).

Ce este camera senzorială?
Tratarea tulburărilor senzoriale este de multe ori omisă în multe programe educaţionale. Camera senzorială este un spațiu securizant, special amenajat, în care copilul are posibilitatea de a integra informațiile senzoriale în ritm propriu, acompaniat de terapeut.
Activităţile senzoriale pot fi necesare în cantităţi diferite pentru fiecare copil, ele putând, de asemenea, să aibă beneficii (relaxare, stimulare) și asupra copiilor fără probleme senzoriale.

Beneficiile camerei senzoriale
• Ajută copilul să exploreze, să descopere, să se relaxeze
• Permite copilului să se simtă confortabil cu senzaţiile din lumea înconjurătoare
• Oferă copilului posibilitatea să ia în stapânire mediul, să îl controleze
Cui se adresează?
Pentru majoritatea copiilor, integrarea senzorială se produce în mod natural în timpul activităţilor zilnice.
Însă, când acest proces de integrare senzorială este deficitar, pot apărea o serie de probleme de învăţare, dezvoltare sau comportament. Nu toţi copiii ce prezintă astfel de probleme au disfuncţii de integrare senzoriala.
Iată câteva indicii pentru o tulburare de integrare senzorială:
• Sensibilitate crescută la atingere, mișcare, sunet, lumină: copilul prezintă iritabilitate sau retragere la atingere, la diferite texturi, mâncăruri, evitarea sau teama de a executa anumite mișcări
• Reactivitate scăzută la stimularea senzorială: copilul experimentează intenţionat lovituri puternice, nemanifestând senzaţia de durere; caută „senzațiile intense” • Probleme de coordonare
• Hiper- sau hipoactivitate: unii se pot afla întro continuă mișcare, alţii pot fi foarte lenţi și obosi repede

Ce servicii oferim?
• Evaluare inițială
• Terapie de integrare senzorială
• Consilierea psihologică a părinților

Beneficiile terapiei de integrare senzorială:
• Îmbunătăţirea contactului vizual
• Îmbunătăţirea atenţiei
• Acceptarea contactului corporal
• Conștientizarea propriului corp
• Reducerea hiperactivității
• Reducerea comportamentul auto-stimulator
• Stimularea reactivității la copilul hipoactiv
• Reducerea disconfortului la stimulii senzoriali
• Învăţarea strategiilor de autoreglare

 

Sense 4 – Comunitate educațională este o structură de economie socială înființată de Asociația C4C - Communication for Community în cadrul Proiectului „S.E.S. – Să evoluăm sustenabil” – POSDRU/168/6.1/S/145501.
Titlul programului: Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 ”Investește în oameni!”
Titlul proiectului: Să evoluăm sustenabil
Editorul materialului: Asociația C4C – Communication for Community Data publicării: octombrie 2015
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României